Odzyskajpodatek i zasiłek
Wypełnij formularz, a odzyskamy dla Ciebie podatek i zasiłek! Otrzymasz komplet dokumentów na podany e-mail.
Wypełnij formularz, a odzyskamy dla Ciebie podatek i zasiłek! Otrzymasz komplet dokumentów na podany e-mail.
Więcej informacji
Administratorem Twoich danych osobowych jest CUF Sp. z o.o. Twoje dane przetwarzane są w celu odpowiedzi na wiadomość wysłaną za pomocą formularza kontaktowego, podjęcia na Twój wniosek określonych działań przed zawarciem umowy lub wysłania Tobie treści marketingowych. Szczegóły dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutaj.
Przygotowaliśmy garść przydatnych informacji dla osób chcących rozliczyć się z podatku w Irlandii. Warto zapoznać się z nimi na początku nowego roku podatkowego.
Gdzie należy się rozliczyć?
Organem decyzyjnym, jeśli chodzi o rozliczenie podatku na terenie Irlandii, jest urząd Revenue Comissioners, znajdujący się w Dublinie. Urząd umożliwia rozliczenie się elektronicznie, poprzez dostęp do swojego systemu. Nasza firma jako certyfikowany agent podatkowy ma taką możliwość, co znacznie przyspiesza proces odzyskania zwrotu. Średni czas takiego rozliczenia to około trzech miesiące.
Za jaki okres można się odzyskać podatek?
Możliwość złożenia deklaracji podatkowej w Irlandii przysługuje każdej osobie zatrudnionej na umowie o pracę do czterech lat wstecz, czyli aktualnie za lata 2023, 2022, 2021 i 2020. Można też rozliczyć bieżący rok podatkowy po spełnieniu poniższych warunków:
Rok podatkowy na terenie Irlandii trwa od 01.01 do 31.12.
Czy rozliczenie podatku w Irlandii jest obowiązkowe?
Jeśli podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, nie musi się rozliczać. Obowiązkiem rozliczenia są objęte osoby prowadzące w Irlandii działalność gospodarczą, jednak nasza firma nie wykonuje takich deklaracji.
Urząd irlandzki nie umożliwia doliczenia ulg podatkowych do deklaracji. Rozliczenie opiera się tam o tzw. Tax Credit. Jest to „kwota wolna”, na bazie której określane są progi podatkowe i skala podatku za cały rok. Wysokość tego progu dla osób zatrudnionych na umowie o pracę wynosi:
Jakie dokumenty i informacje są potrzebne do rozliczenia?
PPS – Personal Public Service – numer ubezpieczenia, nadawany podatnikowi dożywotnio (podobnie jak polski PESEL). Jego podanie jest niezbędne do przeprowadzenia rozliczenia. Znajduje się na przykład na dokumentach od pracodawcy.
P45 – dokument, jaki pracownik otrzymuje po zakończeniu zatrudnienia. Jeśli miejsc zatrudnienia było kilka, podatnik powinien dostać osobny dokument od każdego pracodawcy. Znajdują się na nim informacje o zakończeniu pracy, całkowitej kwocie wynagrodzenia, odprowadzonym podatku za pracę, wraz z kwotą składek podatku socjalnego (Universal Social Charge), który również podlega zwrotowi razem z podatkiem za pracę. O podatek socjalny wnioskujemy razem z podatkiem dochodowym i otrzymujemy oba jako jeden zwrot z urzędu.
Warto pamiętać, aby przed opuszczeniem Irlandii po zakończeniu pracy, poprosić pracodawcę o wysłanie dokumentu na polski adres. W przeciwnym wypadku może on trafić na adres irlandzki i nie dotrzeć do adresata.
Employment Detail Summary – roczna karta podatkowa, odpowiednik naszego PIT 11. Zawiera szczegółowe dane na temat zatrudnienia oraz wszystkich dochodów, z podziałem na poszczególnych pracodawców. Dokument jest dostępny w formie elektronicznej na stronie urzędu, za pośrednictwem platformy MyAccount.
Payslip – rozliczenie wynagrodzenia. Należy je zachować do rozliczenia przychodów irlandzkich przed polskim urzędem skarbowym. Każdy Payslip zawiera szczegółowe informacje o wynagrodzeniu, odprowadzonym podatku, składkach ubezpieczeniowych oraz innych obciążeniach podatnika od początku danego roku podatkowego. Czasami ostatni Payslip otrzymany od pracodawcy może być użyty do uzyskania zwrotu podatku, jednak nie jest to regułą.
Statement of Earnings – zamiennik P45 lub Employment Detail Summary, również wystawiany przez pracodawcę. Zawiera takie same dane, jak te dokumenty i może być użyty zamiast nich do rozliczenia.
Ważną informacją odnośnie powyższych dokumentów, jest to, że do rozliczenia nie są wymagane ich oryginały. Wystarczą kopie złożone w naszej firmie, ponieważ cały proces rozliczenia odbywa się elektronicznie.
Deklaracja może być zgłoszona do urzędu nawet mimo braku dokumentów od pracodawcy. Trzeba jednak pamiętać, że rozliczenie może być utrudnione. W takim przypadku przed zgłoszeniem deklaracji nie będziemy mogli oszacowanej wstępnej kwoty rozliczenia.
Rozliczenie wspólne
Rozliczenie wspólne w Irlandii jest możliwe. Aby się o nie starać trzeba najpierw zgłosić w urzędzie, że jest się w związku małżeńskim. Urząd nada wtedy współmałżonkowi automatycznie numer PPS, co umożliwi złożenie takiej deklaracji. Taki typ rozliczenia jest możliwy również wtedy, kiedy za granicą pracował tylko jeden ze współmałżonków. Jedynym dokumentem, jaki dodatkowo należy dołączyć, jest unijny akt ślubu.
Zgłoś się do nas
Jeśli chcesz złożyć wniosek z naszą pomocą, masz kilka możliwości skontaktowania się z naszą firmą:
Zapraszamy!
Wypełnij formularz, a nasz doradca oddzwoni do Ciebie i odpowie na wszystkie Twoje pytania.
Więcej informacji
Administratorem Twoich danych osobowych jest CUF Sp. z o.o. Twoje dane przetwarzane są w celu odpowiedzi na wiadomość wysłaną za pomocą formularza kontaktowego, podjęcia na Twój wniosek określonych działań przed zawarciem umowy lub wysłania Tobie treści marketingowych. Szczegóły dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutaj.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku dni*
*Pracujemy od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 16:00