Praca w Szwecji – obowiązki podatnika
Jest wiele formalności, którymi należy się zająć, gdy chcemy pracować w Szwecji. Zanim rozpoczną Państwo pracę w tym kraju, należy wejść na stronę szwedzkiego Urzędu Migracyjnego www.migrationsverket.se/info/1220.html i pobrać „Registrering av uppehallsrätt” nr 140011. Z tym wypełnionym dokumentem trzeba zarejestrować się w urzędzie. Można to zrobić przez internet (www.migrationsverket.se/info/1231.html) lub osobiście. Należy także złożyć wniosek o nadanie "PERSONNUMMER" – szwedzkiego numeru, który jest odpowiednikiem naszego numeru PESEL. Aby to zrobić, trzeba w najbliższym oddziale Skatteverkt przedstawić poniższe dokumenty: dowód osobisty lub paszport, dokument, który potwierdzi, że jesteśmy zarejestrowani w Migrationsverket oraz dokument pozwalający na pobyt dłuższy niż 3 miesiące (najlepiej umowa o pracę). Co jeszcze trzeba wiedzieć, gdy planujemy pracę w Szwecji?
Obowiązek rozliczenia
Rok podatkowy w Szwecji trwa od 1 stycznia do 31 grudnia, czyli tak samo jak w Polsce. Każdy, kto pracował w Szwecji, ma obowiązek rozliczenia się do 4 maja bieżącego roku. Jeśli złożą Państwo deklarację po terminie – nie szkodzi. Jeśli nie złożą jej wcale, urząd nakłada kary, które mogą wynieść nawet 2000 koron. Dlatego, nawet jeśli jest już po terminie, należy się rozliczyć.
Jak przebiega rozliczenie w Szwecji?
Zawsze w styczniu podatnicy otrzymują wykaz przychodów, które zostały uzyskane przez nich w ubiegłym roku. Takie zestawienie wysyła pracodawca. Z czego jeden egzemplarz tego dokumentu jest przekazywany do urzędu skarbowego (Skatteverket), drugi do pracownika. W kwietniu ze szwedzkiego urzędu skarbowego powinni Państwo otrzymać dokument Inkomstdeklaration 1, czyli wstępne wyliczenie zwrotu podatku lub niedopłaty. Polecamy, by sprawdzić, czy Państwa dane się zgadzają i czy zgadzają się Państwo z tym, co urząd wyliczył. Wyliczenie urzędu jest bowiem automatycznie i nie uwzględnia ulg i dodatków. Dlatego warto złożyć korektę od rozliczenia urzędowego. Wtedy można zwiększyć swój zwrot lub zmniejszyć niedopłatę. Ostateczna decyzja urzędu Skatteverket pojawia się pomiędzy wrześniem, a grudniem i wtedy też zwrot podatku jest wypłacany na zarejestrowane wcześniej konto.
Jakie dokumenty będą potrzebne?
Jeśli jednak obawiają się Państwo zbyt wielu formalności, należy skorzystać z naszych usług. Będziemy wówczas potrzebować:
- KU-10 lub KU-13 – kopia dokumentu od pracodawcy,
- INKOMSTDEKLARATION 1 – rozliczenie roczne przesyłane klientowi przez szwedzki urząd, na adres zarejestrowany przez klienta (potrzebujemy ORYGINAŁ, który najpierw musza Państwo podpisać),
- kopii dowodu osobistego albo paszportu,
- wszystkie rachunki (bilety, umowy itp.) – bez nich nie doliczymy ulg.
Ulgi, które możemy doliczyć
Podstawowe ulgi, z których można skorzystać:
- ulga dotycząca dojazdów z miejsca zamieszkania w Szwecji do pracy i z Polski do Szwecji,
- ulga dotycząca zakwaterowania i wyżywienia – jest naliczana wtedy gdy, pracodawca nie zapewniał darmowego zakwaterowania (przedstaw umowę najmu) i wyżywienia.
W przypadku pytań - zachęcamy do kontaktu z CUF!

Szwecja: jak sprawdzić pracodawcę

Jak zwiększyć zwrot podatku z Niemiec? Przeczytaj koniecznie!