Irlandia – niezbędny numer PPS
PPS czyli Personal Public Service Number to indywidualny numer, bez którego w Irlandii trudno załatwić wiele formalności. Jest potrzebny m.in. do tego, by legalnie podjąć pracę w tym kraju. Aby go pozyskać, należy skompletować wymagane dokumenty i złożyć wniosek w urzędzie Department of Social Protection (DSP). Cała procedura nie trwa długo. Po około tygodniu od momentu złożenia wniosku, zostaje wysłany list z informacją o nadaniu numeru.
Jakie dokumenty są niezbędne?
Aby ubiegać się o PPS, należy potwierdzić swoją tożsamość oraz fakt zamieszkania na terenie Irlandii. Dlatego niezbędny jest dowód osobisty lub paszport oraz rachunek wystawiony na własne nazwisko np. za prąd lub czynsz. Jeśli ktoś nie posiada imiennego rachunku, można dołączyć list napisany przez osobę wynajmującą nam mieszkanie, z kopią rachunku. Powinien na nim znajdować się adres wynajmowanego mieszkania. Osoby mieszkające poza Unią Europejską zobowiązane są dodatkowo przedstawić Kartę Imigracyjną.
Do czego konieczny jest numer PPS?
Numer PPS to odpowiednik naszego numeru NIP. Dopiero po jego uzyskaniu można legalnie podjąć pracę, ubiegać się o świadczenia socjalne, rozliczać się z podatku, korzystać z bezpłatnej służby zdrowia, czy otworzyć konto w banku. Dzięki posiadaniu numeru PPS można również podjąć naukę na terenie Irlandii.
Poniżej przedstawiamy przykładowe pismo z informacją o nadaniu numeru PPS.
Holandia – rozliczenie 2011 roku
Belgia – zmiany dla pracowników!